ایمن نگاه جاده


 صدای مشتری    09381009056

نصب زنون ممنوع است

از سوی پلیس راهور اعلام شد؛ نصب زنون ممنوع است

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر مشکلات ایجاد شده توسط چراغ‌های زنون بار دیگر اعلام کرد نصب زنون ممنوع است. وی همچنین از جریمه بیش از 3هزار خودرو در 9 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

 

در سال‌های قبل، پلیس برخورد سختگیرانه‌ای با خودروهای دارای لامپ زنون داشته اما بر اساس اعلام معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ این برخورد‌ها در حال حاضر تشدید شده است. سرهنگ کشیر در گفتگویی رسانه‌ای ضمن اعلام دوباره ممنوعیت نصب زنون بر روی خودرو‌ها، به مشکلاتی که این چراغ‌ها برای سایر رانندگان ایجاد می‌کند اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: “لامپ زنون می‌تواند تا صد برابر یک لامپ رشته‌ای نور تولید کند که این مسئله باعث مشکل برای دیگر رانندگان می‌شود.”

وی افزود: “این نور شدید در حین رانندگی مشکلاتی را برای رانندگان دیگر خودروها ایجاد کرده و به نوعی با آثاری که بر روی چشم می‌گذارد، برای لحظاتی دید راننده دیگر خودروهای سواری را محدود می‌کند. به همین دلیل نیز استفاده از آن در خودروی سواری ممنوع است.”

تاکید پلیس راهور در این زمینه، همواره ممنوعیت نصب چراغ زنون بر روی خودروهایی است که به صورت استاندارد با چراغ هالوژن تولید شده‌اند. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این زمینه گفت: “چراغ‌های زنونی که در برخی خودرو‌ها استفاده می‌شود غیر استاندارد است و فیلتر‌های لازم را برای محافظت از چشم ندارد. به همین دلیل نصب زنون ممنوع است و موجب جریمه می‌شود.”

علاوه بر این و بر اساس قانون، در صورت متوقف کردن خودرو به دلیل نصب زنون از سوی پلیس، علاوه بر جریمه، راننده موظف است لامپ‌های زنون را با لامپ‌های استاندارد تعویض کند. در کنار این‌ها و به گفته سرهنگ کشیر، نصب زنون بر روی خودرو به معنای نقص فنی خودرو است و به همین دلیل معاینه فنی این خودرو‌ها نیز ابطال می‌شود.

 

چرا نصب زنون ممنوع شده است؟

همانطور که از سوی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام شد، اصلی‌ترین دلیل ممنوعیت نصب زنون بر روی خودرو، نور غیر استاندارد آن و ریسک آسیب به بینایی سایر رانندگان و خطرات مرتبط با بروز تصادف است. پیش از این و در مطلبی با عنوان پیش از این در مطلبی با عنوان چراغ زنون بهتر است یا هدلایت به بررسی تفاوت‌های این دو سیستم پرداختیم و بخشی از مشکلات مرتبط با نصب زنون بر روی خودرو را بررسی کردیم. در اینجا مروری دوباره بر این موارد خواهیم داشت.

شدت بالاتر نور زنون البته نقطه ضعف آن نیست چرا که شدت نور بیشتر به معنای دید بهتر راننده است. به همین دلیل تا چند سال پیش، چراغ‌های زنون از سوی خودروسازان نیز به شکل گسترده‌ای بر روی خودرو‌ها استفاده می‌شد و هم اکنون نیز برخی خودروها با این فناوری تولید می‌شوند. مشکل اصلی در اینجا، عدم امکان تنظیم مناسب لامپ زنون بر روی چراغی است که برای استفاده از آن طراحی نشده است که باعث می‌شود نور این لامپ‌ها به چشم سایر راننده‌ها آسیب برساند.

 

به طور کلی الگوی استانداردی برای تنظیم چراغ وجود دارد که باید در تمامی خودرو‌ها رعایت شود. این الگوی تنظیم باعث می‌شود راننده بتواند دید مناسبی به جاده داشته باشد و در عین حال، نور خودرو باعث خیره شدن چشم رانندگان مقابل نشود. این الگو در زمان طراحی چراغ رعایت می‌شود و با نصب لامپ استاندارد نیز این الگو بر هم نمی‌خورد.

در مقابل با نصب لامپ زنون بر روی چراغ خودرویی که برای استفاده از لامپ هالوژن طراحی شده، الگوی نور بر هم می‌خورد و تنظیم کردن مجدد آن در بسیاری موارد ممکن نیست. به همین دلیل نور این چراغ‌ها عملا به شکل پراکنده‌ای پخش می‌شود. در این شرایط، نور چراغ باعث خیره شدن چشم راننده مقابل شده و بسیار خطرناک است. به علاوه در این وضعیت، ممکن است راننده خودرو هم دید مناسبی نداشته باشد چرا که این چراغ‌ها از الگوی استاندارد نور پیروی نمی‌کنند. با در نظر گرفتن این موارد، نصب زنون ممنوع است چرا که نصب آن باعث خطرات بسیاری در زمان رانندگی در شب می‌شود. در مقابل، خرید هدلایت می‌تواند در این زمینه گزینه بهتری برای تقویت نور باشد چرا که تنظیم هدلایت استاندارد معمولا دقیق‌تر است و نوردهی مناسبی نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...