ایمن نگاه جاده


 صدای مشتری    09381009056

فناوری LED Matrix چراغ پژو چیست و چگونه کار می‌کند

در نسل جدید محصولات پژو، یکی از بارزترین ویژگی‌ها شکل طراحی مجموعه چراغ‌های جلو است. به این ترتیب، طراحی این چراغ‌ها اکنون به امضا طراحی پژو تبدیل شده و رد آن را می‌توان در تمامی مدل‌های این شرکت دید. هرچند شاید در ظاهر، این طراحی و زیبایی چراغ‌ها باشد که جلب توجه می‌کند، اما در پس این طراحی ظاهری، یک فناوری پیشرو نیز وجود دارد که ترکیبی از ایمنی و راحتی در زمان رانندگی را فراهم می‌کند. این فناوری که بر مبنای تعداد زیادی ماژول‌های LED بنا شده، با نام Matrix LED شناخته می‌شود و در آن، هر ماژول به صورت مستقل کنترل و مدیریت می‌شود. در این مقاله به بررسی فناوری Matrix LED چراغ پژو می‌پردازیم.

فناوری Matrix LED در چراغ‌های پژو، حاصل سال‌ها تلاش مهندسان این شرکت برای بهبود کیفیت روشنایی خودرو و همچنین افزایش ایمنی در تردد‌های شبانه است. در اینجا موضوع فقط ایجاد نور بیشتر نیست بلکه این سیستم می‌تواند به طور خودکار، وضعیت جاده را رصد کرده و نور را متناسب با حرکت سایر خودرو‌ها تنظیم کند تا باعث آسیب به بینایی سایر راننده‌ها نشود. در حال حاضر فناوری Matrix LED چراغ پژو، در مدل‌های رده بالای این شرکت و همچنین سری GT محصولات نصب می‌شود اما انتظار می‌رود در آینده شاهد نصب آن بر روی تمامی محصولات باشیم.

فناوری Matrix LED در چراغ‌های پژو چیست؟

استفاده از چراغ‌های جلوی بر مبنای فناوری LED چند سالی است در محصولات خودروسازان بین‌المللی دیده می‌شود تا جایی که این روز‌ها چینی‌ها هم به شکل گسترده‌ای از این فناوری استفاده می‌کنند. در این ساختار، از یک منبع نوری بر مبنای فناوری LED به همراه یک لنز و مجموعه‌ای برای مدیریت تنظیم الگوی نوری استفاده می‌شود تا نوری با شدت بالا به جاده بتابد. این فناوری بر مبنای یک ماژول LED استوار است و مزیت‌های یادی دارد اما در فناوری Matrix LED چراغ پژو، شاهد یک تحول بسیار بزرگ هستیم تا جایی که چراغ‌های LED قبلی عملا قدیمی به نظر می‌رسند.

در اینجا منبع نور نه یک ماژول LED، که تعداد بسیار بیشتری ماژول است که هر یک دارای لنز و درایور و … ویژه خود هستند و به شکل مستقل کنترل و تنظیم می‌شوند. این ماژول‌ها در کنار هم، چراغ محصولات جدید پژو را می‌سازند و هر یک از آن‌ها در جهات متفاوتی تنظیم شده‌اند. به این ترتیب مجموع آن‌ها می‌تواند فضای بسیار بزرگی از مقابل خودرو را روشن کنند و به علاوه از طریق مدیریت مستقل آن‌ها می‌توان سناریو‌های نوری متعددی را ایجاد کرد.

تعداد این ماژول‌ها در مدل‌های مختلف پژو متفاوت است و به عنوان مثال در مدل‌های 308 GT، تعداد این ماژول‌ها به 20 عدد می‌رسد. بدون توجه به تعداد، مسئله مهم میزان بالای روشنایی هر یک از آن‌ها و همچین زاویه تنظیم آن‌ها است است. به این ترتیب علاوه بر اینکه هر ماژول به تنهایی پرقدرت است، مجموعه آن‌ها به شکلی تنظیم شده‌اند که فضای کاملی از مقابل خودرو را پوشش دهند.

کنترل عملکرد سیستم Matrix LED چراغ پژو

همانطور که عنوان شد، در فناوری LED Matrix چراغ پژو مجموعه‌ای از ماژول‌های LED به همراه لنز و درایور در داخل چراغ طراحی شده‌اند. در نگاه اول شاید به نظر برسد در هر زمان، برای افزایش روشنایی مقابل خودرو، همه آن‌ها با هم روشن می‌شوند اما در عمل اینگونه نیست. مجموع این ماژول‌های LED، توسط یک سیستم الکترونیک پیشرفته و در همراهی با دوربین جلوی خودرو کنترل می‌شوند. به این ترتیب در هر شرایط، چراغ‌ها بیشترین میزان روشنایی را ایجاد می‌کنند اما در عین حال، مشکلی برای سایر رانندگان ایجاد نخواهند کرد. این سیستم می‌تواند به صورت لحظه‌ای، عملکرد هر یک از ماژول‌ها را کنترل کند و در کسری از ثانیه، ماژول‌ها را فعال یا غیر فعال خواهد کرد. این مسئله، امکان طراحی سناریو‌های نوری مختلف را ایجاد می‌کند.

برای مدیریت این سیستم، اطلاعات مسیر از طریق یک دوربین که در پشت آیینه وسط تعبیه شده، به سیستم مرکزی می‌رسد. به این ترتیب خودرو می‌تواند وجود وسیله نقلیه مقابل را تشخیص دهد. این اطلاعات در سیستم مرکزی پردازش شده و سیستم می‌تواند تشخیص دهد خودرو مقابل در هر لحظه کجا قرار دارد و متناسب با آن، ماژول‌هایی را که نور را مستقیما به خودرو مقابل می‌تاباند خاموش می‌کند. این پردازش در هر ثانیه هزاران بار انجام می‌شود چراکه با توجه به سرعت خودرو خودرو، موقعیت مکانی خودرو مقابل به طور پیوسته تغییر می‌کند. به این ترتیب، در حالی که محیط اطراف روشن است، نور مستقیمی به خودرو مقابل تابیده نمی‌شود تا باعث آزار چشم راننده مقابل نشود.

مزایای استفاده از فناوری LED Matrix در چراغ‌های جلوی پژو

استفاده از فناوری LED Matrix در چراغ پژو امروزه به یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های محصولات این برند در بازار‌های جهانی تبدیل شده است. به این ترتیب این چراغ‌ها کمک کرده‌اند که پژو بتواند هویت طراحی خود را در تمامی محصولات خود به‌روز کند به شکلی که در عمل محصولات جدید این شرکت را تنها از طریق دیدن چراغ‌های آن‌ها می‌توان تشخیص داد. با وجود این نقش مهم، فناوری Matrix LED چراغ پژو نقشی بسیار مهمتر از زیبایی ظاهری دارد و می‌تواند به افزایش ایمنی در زمان رانندگی نیز کمک کند. در ادامه برخی از مهمترین مزیت‌های استفاده از نسل جدید فناوری LED در چراغ پژو را بررسی می‌کنیم.

افزایش روشنایی فضای مقابل خودرو

یکی از اصلی‌ترین مزایای نسل جدید چراغ‌های پژو، قدرت نوردهی بسیار بالاتر آن‌ها است. دیدن فضای مقابل در شب، اصلی‌ترین بخش ایمنی در زمان رانندگی در شب است و با استفاده از فناری نسل جدید چراغ‌های LED، پژو توانسته گام بزرگی در این زمینه بردارد. بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته، میزان روشنایی چراغ‌های جدید پژو با فناوری Matrix LED، بیش از 3 برابر نسل قبلی چراغ‌ها است. روشنایی و نوردهی بیشتر به شکل ساده به معنای آن است که راننده می‌تواند فضای بیشتری از جلوی خودرو را در زمان رانندگی ببیند. این یک مزیت بزرگ در زمان رانندگی در شب است به افزایش ایمنی تردد کمک می‌کند.

نور حاصل از چراغ‌های Matrix LED پژو، علاوه بر شدت بیشتر که باعث روشن‌تر شدن فضای مقابل خودرو می‌شود، پرتاب نور بهتری نیز دارند. به این ترتیب با روشن شدن این چراغ‌ها، برد نور تولید شده بیشتر است و مسافت بیشتری را روشن می‌کنند. در کنار این موارد، گستردگی نور (زاویه عرضی روشنایی مقابل خودرو) نیز بیشتر از چراغ‌های هالوژن کاسه‌ای و حتی چراغ‌های دارای لنز است. این مسئله نیز مزیت بزرگی است و می‌تواند وضعیت گوشه‌های خودرو را به خوبی به اطلاع راننده برسند.

مدیریت الگوی روشنایی

افزایش روشنایی محیط مقابل خودرو هرچند برای راننده کمک بزرگی است اما عدم مدیریت آن می‌تواند باعث بروز خطر برای سایر رانندگان باشد. چنین شدت نوری، اگر به درستی مدیریت نشود ممکن است در زمان رانندگی باعث خیرگی چشم راننده مقابل شده و خطر نابینایی موقت و تصادف را به دنبال داشته باشد و اینجا است که یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ استفاده از فناوری Matrix LED چراغ‌های پژو مشخص می‌شود.

به طور کلی الگوی نور (pattern) از استانداردهای چراغ جلوی خودرو است. این الگو به شکلی طراحی شده که بیشترین میزان روشنایی محیط را ایجاد کند بدون آنکه باعث خیرگی چشم راننده مقابل شود. رعایت این الگو هرچند می‌تواند تا حد قابل قبولی میزان روشنایی و عدم مزاحمت برای راننده قابل را تامین کند اما به طور طبیعی هر چه ارتفاع نور بالاتر باشد، می‌تواند عمق بیشتری را روشن کند و برای راننده خودرو وضعیت بهتری است. حل کردن این تناقض در چراغ‌های معمولی ناممکن است چون با افزایش ارتفاع چراغ، الگوی نوری از حالت استاندارد خارج می‌شود و به راننده مقابل آسیب می‌رساند اما در چراغ پژو با فناوری Matrix LED، این مشکل به شکل پیچیده و خلاقانه‌ای مدیریت شده است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ماژول‌های LED در چراغ‌های جدید پژو، به طور مستقل روشن و خاموش می‌شوند. به این ترتیب این چراغ‌ها می‌توانند بر حسب شرایط محیط از جمله حضور خودرویی در مقابل، روشنایی را مدیریت کنند. در شرایط عادی، خودرو با حداکثر شدت نور و ارتفاع بالاتر چراغ‌ها فعالیت می‌کند اما با حضور خودرویی در مقابل، بر حسب موقعیت خودرو برخی از ماژول‌های LED خاموش می‌شوند تا نور به چشم راننده مقابل نتابد.

جذابیت طراحی و افزایش فضا برای طراحان

یکی دیگر از مزایای استفاده از فناوری LED Matrix در چراغ پژو، کوچک کردن ابعاد چراغ نسبت به نمونه‌های قبلی است. این مسئله به بهبود طراحی بخش جلویی خودرو کمک می‌کند و دست طراحان را برای ترسیم طرح‌هایی جذاب‌تر باز می‌گذارد. نمونه تغییر را به ویژه می‌توان در محصولات اسپرت‌تر سری GT پژو دید، جایی که طراحان امکان ایجاد یک طرح اسپرت را در جلوی خودرو داشته‌اند و مجموعه چراغ‌های LED کمک بزرگی در این زمینه بوده است.

ساختار جدید مه شکن‌ها در نسل جدید چراغ‌های Matrix LED پژو

همانطور که در طراحی چراغ محصولات جدید پژو مشخص است، در این خودرو‌ها چراغ مه شکن (با نام دقیق‌تر چراغ مه) در جلوی خودرو حذف شده است. این چراغ هرچند بخشی از الزامات خودرو در بسیاری از کشورها نیست اما نصب آن به ویژه در کشورهای اروپایی که هوای مه آلود در آن‌ها رایج است، از مدت ها پیش وجود داشته. این چراغ در محصولات پیشین پژو نیز نصب می‌شده است و به این ترتیب شاید در نگاه اول، حذف آن به نظر عجیب برسد نکته جالب توجه در این بین آن است که هرچند در ظاهر این چراغ در محصولات جدید پژو حدف شده، اما در حقیقت، پژو توانسته چراغ مه شکن را با چراغ اصلی خودرو ترکیب کند.

این فناوری از سوی پژو با نام Foggy Mode معرفی شده یک فناوری ویژه چراغ های پژو است که در آن مه شکن جلو با مجموعه چراغ‌های اصلی ادغام شده است. البته این قابلیت ویژه محصولاتی است که چراغ های جلوی آن‌ها به فناوری LED مجهز است، هرچند امروزه عمده محصولات پژو با این چراغ‌ها عرضه می‌شوند.

در این فناوری، پژو با حذف مه شکن جلو، شکل نوردهی و قابلیت‌های آن را در مجموعه چراغ‌های جلو ادغام کرده است. به این ترتیب در شرایطی که چراغ جلو پژو روشن است، با روشن شدن مه شکن عقب، بعضی از ماژول‌های LED با کاهش میزان و مسیر نور، وظیفه مه شکن را بر عهده می‌گیرند تا میزان دید راننده را در شرایط مه آلود بیشتر کنند. استفاده از این فناوری باعث شده طراحان نیازی به قرار دادن مه شکن در مجموعه سپر جلو خودرو نداشته باشند که این مسئله به بهبود طراحی خودرو کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...