مقالات خودرو

لامپ زنون چیست ؟ | انواع لامپ زنون

لامپ زنون چیست ؟

لامپ زنون چیست ؟ | انواع لامپ زنون

لامپ زنون چیست ؟ لامپ های زنون نور سفید و روشنی دارند به همین دلیل بیشتر در چراغ خودروها مورد استفاده قرار می گیرند. لامپ زنون دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده از این رو توانسته برتری زیادی نسبت به سایر لامپ ها داشته باشد.

لامپ زنون در سایز و مدل های مختلف طراحی و ساخته می شود بدین ترتیب توانسته به خوبی نیاز بازار را پاسخ دهد و در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

این یکی از پر نور ترین لامپ های موجود در خودرو است که طرفداران زیادی هم دارد‌. برای اینکه چراغ خودرو دید و وضوح بیشتری در تاریکی شب داشته باشد نیاز است تا شما لامپ زنون را نصب کنید.

عملکرد لامپ زنون به لامپ های نئونی شباهت دارد و به عنوان یکی از بهترین لامپ های تخلیه الکتریکی معرفی می شود. این لامپ سطح کاربری گسترده ای دارد و زمانی که روشن می شود به سرعت نور و روشنایی زیادی از خود ساطع می کند.

میزان گرمای این لامپ کم و میزان نور آن زیاد است.

عمر این لامپ ها طولانی بوده و احتمال سوختگی در آنها کم است. بستن لامپ زنون روی خودرو آسان بوده و باید به صورت کاملا ایمن انجام شود. این لامپ با نوسانات برق دچار سوختگی نمی شود.

نورگستر بسحق ارائه دهنده انواع چراغ های خودرو با کیفیت های عالی

انواع لامپ زنون

لامپ های زنون به دلیل تنوع بالایی که دارند به صورت کاملا گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. این لامپ ها به طور کلی از نظر ساختار و کارایی به ۲ دسته تقسیم می شوند:

زنون پیوسته:

در این مدل لامپ برای روشن شدن و تولید نور به ولتاژ کمی نیاز دارد. این ولتاژ ثابت بوده و متناسب با فشار گازی که داخل لامپ است و بین دو الکترود وجود دارد انتخاب می شود. به طوری که هر چه فشار گاز بیشتر باشد

ولتاژ هم افزایش پیدا می کند. نور این لامپ ملایم بوده و به صورت مدام این نور ساطع می شود و هیچ گونه قطعی هم ندارد. این مدل درپروژکتورهای فیلمبرداری، فانوس دریایی و خودروها بیشترین سطح مصرف را دارد.

ساخت زنون پیوسته علاوه سایزهای مختلف باعث شده تا کارایی بیشتری داشته باشد.

فلاش زنون:

این لامپ نور ملایمی ندارد بلکه شما نور زیاد و پر اشعه ای را در آن مشاهده می کنید. فلاش زنون در یک لحظه درخشان می شود و شما نور سفیدی را در آن مشاهده می کنید. این فلاش در دوربین های عکاسی به وفور دیده می شود.

نور این لامپ صد برابر لامپ های رشته ای است و می تواند همه جا را روشن کند. باتری فلاش زنون نمی تواند ولتاژ ناگهانی برای تخلیه الکتریکی را تامین کند به همین دلیل یک خازن متناسب با ولتاژ روی آن نصب می گردد.

لامپ زنون چیست ؟

خرید انواع چراغ تندر 90 از وبسایت نورگستر

لامپ زنون چگونه کار می کند؟

عملکرد لامپ زنون به لامپ نئونی شبیه است و با تخلیه گاز به سرعت روشن می شود. این لامپ مکانیزمی کاملا متفاوت دارد و درون محفظه ای پر از گاز نئون قرار دارد که به روشن شدن لامپ کمک می کنند‌.

وقتی گاز از داخل لامپ خارج می شود این تخلیه با نیروی شدید الکتریکی همراه بوده که باعث روشن شدن لامپ می شود. برای اینکه در مرحله اول درون محفظه روشن شود نیاز است تا بار یا نیروی الکتریکی شدیدی از آن تخلیه شود.

وقتی دو قطب الکترود کار تخلیه را انجام می دهند اشتعال اتفاق می افتد. در این شرایط شما نوری درخشان و شفاف را مشاهده می کنید که از دور هم به راحتی دیده می شود. هر چه میزان اشتعال و تخلیه شدیدتر باشد.

نور خارج شده هم بیشتر خواهد بود و می تواند به صورت یکنواخت محیط را روشن کند. لامپ زنون پیوسته و فلاشی هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند. در لامپ های بزرگتر شما شاهد نور بیشتری هستید.

مزایای استفاده از لامپ زنون چیست ؟

استفاده از لامپ زنون مزیت های زیادی دارد که در زیر به صورت مجزا به آنها اشاره می کنیم:

  • مهمترین مزیت این لامپ ها داشتن نور سفید و روشن است که چشم را به هیچ وجه اذیت نمی کند و شما می توانید از راه دور هم آن را مشاهده کنید. به دلیل هم ویژگی نصب آن برای چراغ های خودرو یک انتخاب عالی است.
  • طول عمر این چراغ ها بالا بوده و با نوسانات برق و مشکلات دیگر دچار سوختگی و افت کیفیت نمی شوند. استفاده از گاز نئون و تموم نشدن آن باعث شده تا این لامپ ۲۰۰۰ ساعت عملکرد قابل توجهی داشته باشد.
  • مصرف انرژی این چراغ کم بوده و نسبت به چراغ های هالوژنی کم مصرف تر است که همین امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه ها می شود. چراغ زنون مورد استقبال قرار می گیرد.
  • لامپ زنون به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد در مقابل تصادفات و لرزش مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و امروزه به جای لامپ های هالوژنی روی خودرو نصب می شود.
  • از دیگر مزیت ها می توان به وزن سبک این لامپ اشاره کرد که به راحتی جابجا می شود و عملکرد خوبی هم دارد.
  • مزیت دیگر استفاده از این لامپ روشن تر شدن محیط است که در این شرایط شما دید کافی خواهید داشت.

معایب لامپ زنون

لامپ زنون در کنار مزیت هایی که دارد برای مصرف کنندگان معایبی هم به همراه دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

  • مهمترین عیبی که در لامپ های زنون دیده می شود نور شدید آنها است که اگر چه مسیر را روشن می کند اما تابش آن برای رانندگان خیره کننده بوده و زمانی که در آینه منعکس می شود چشم راننده را اذیت می کند و همین موضوع در جاده ها باعث تصادفات می شود.
  • قیمت این لامپ گران است و شما برای نصب لامپ نیاز دارید که کیت مخصوص را هم خریداری کنید. افرادی که توان مالی برای خرید این لامپ را ندارند همیشه از مدل های ارزان تر خریداری می کنند که ممکن است نور و کیفیت پایین تری داشته باشند.
  • به دلیل تخلیه الکتریکی احتمال آتش سوزی در این لامپ ها زیاد است و این می‌تواند برای مصرف کنندگان خطرناک باشد.
  • لامپ زنون گرمای زیادی هم تولید می کند و این ممکن است به قطعات داخلی خودرو آسیب وارد کند.

برای خرید انواع چراغ تیبا با جدیدترین طرح ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *